اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد
سرخط خبرها

آیا برای اقتصاد مجازی مبتنی بر دنیای مجازی آماده‌ایم؟

  • کد خبر: ۹۶۲۴۶
  • ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
آیا برای اقتصاد مجازی مبتنی بر دنیای مجازی آماده‌ایم؟
محمدجواد مشیری - دکترای کارآفرینی

متاورس یا جهان مجازی تحولی جدید است که حتی تصور آن هم دشوار است. این پروژه بر اساس واقعیت‌ مجازی شکل گرفته است و به کاربر امکان می‌دهد که به فضای مجازی پا بگذارد.

اگر تاکنون فقط کاربر فضای مجازی بوده‌اید و با کامپیوتر، تبلت یا موبایل و از طریق نمایشگر از فضای مجازی استفاده می‌کرده‌اید، اینک به‌مدد فناوری واقعیت‌ مجازی خودتان وارد فضای مجازی می‌شوید و از نزدیک همه‌چیز را لمس می‌کنید.

فناوری‌ جهان مجازی مبتنی بر واقعیت ‌افزوده (AR) و واقعیت مجازی  (VR)است و اکنون پروژه‌های بلاک‌چینی مثل Decentraland که جهانی مجازی است، روی این موضوع تمرکز کرده‌اند.

همچنین، در این فناوری پرداخت‌ها نیز مبتنی بر ارز دیجیتال طراحی شده است و اقتصاد مجازی فراتر از اقتصاد دیجیتال، پارادایمی جدید در حوزه اقتصاد در این فضا خواهد بود.

در تعریف اقتصاد دیجیتال آمده است: اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های محاسبات که به‌عنوان «انجام‌دادن فعالیت‌های اقتصادی از طریق بازارهایی مبتنی بر اینترنت و شبکه گسترده جهانی» در نظر گرفته شده ‌است. اقتصاد دیجیتال  گاهی به‌نام اینترنت اقتصاد، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب شناخته می‌شود.

در اقتصاد مجازی یا اقتصاد Virtual و به‌ویژه در وضعیت کنونی که خرید و فروش‌های گران‌قیمت این روزهای بازار متاورس بر اهمیت این فضا برای سرمایه‌گذاران حوزه فناوری در حال توسعه است، اگر ایده‌های سرمایه‌گذاران متاورس عملی شود، احتمالا در این دنیای جدید افراد بخش زیادی از زمان روزانه‌شان را در جهان مجازی خواهند گذراند و زیست اصلی افراد آنجا رقم خواهد خورد.

البته فعالان این حوزه می‌دانند که خرید و فروش زمین یا هر محصول مجازی دیگری که مبتنی بر پلتفرم‌های فعال در حوزه متاورس است، معمولا در بازارهای اختصاصی این پلتفرم‌ها یا بازارهای شناخته‌شده خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی (NFT) انجام می‌شود.

برخی توکن‌های متاورس نیز جهش فوق‌العاده‌ای ثبت کرده‌اند که یکی از آن‌ها The Sandbox و دیگری توکن دسنترالند است. جالب است بدانید، گری اسکیل در گزارشی اعلام کرده است که با ده‌برابرشدن شمار کاربران فعال متاورس از ابتدا، به‌زودی ارزش بازار آن به یک‌تریلیون دلار خواهد رسید.

گفتنی است میزان درآمد از بازی‌های مبتنی بر دنیای مجازی در جهان در سال ۲۰۲۰ به رقم حیرت‌آور ۱۸۰میلیارد دلار رسیده که از این مقدار، سهم بازی‌های مبتنی بر پرداخت حق اشتراک، ۴۰میلیارد دلار است. برآورد می‌شود که این حوزه بتواند تا سال ۲۰۲۵ اندازه خودش را به بیش از ۴۰۰میلیارد دلار برساند و بخش عمده‌ای از این درآمد را از مدل پرداخت درون‌برنامه‌ای خلق کند.

در پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس، 3 ویژگی اصلی وجود دارد که آن‌ها را از فضای مجازی موجود در شبکه‌های اجتماعی متفاوت می‌کند. ویژگی اول یعنی «حضور» (Presence) به این معنی است که وقتی افراد در فضای متاورس فعالیت می‌کنند، باید احساس حضور در فضای ایجادشده در متاورس را داشته باشند و بتوانند اتفاقاتی را که در آن رخ می‌دهد، لمس کنند.

ویژگی دوم متاورس، ویژگی حیاتی «تعامل‌پذیری» (interoperability) است. این ویژگی بیانگر این است که دنیاهای مختلف ساخته‌شده در متاورس باید با یکدیگر تعامل کنند تا افراد بتوانند با استفاده از کمترین امکانات و هزینه، بیشترین بهره را از امکانات دنیای مجازی ببرند.

یکی از نقش‌های مهم بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در جهان مجازی، تأمین شبکه اقتصادی غیرمتمرکز است و برای اینکه دنیای مجازی متاورس بتواند مخاطب بیشتری جذب کند، باید فعالیت و بازی در آن معنادار باشد و افراد بتوانند با شرکت در این فعالیت‌ها پاداش دریافت کنند.

در این فضا لازم نیست برای کار در محیط فیزیکی در دنیای واقعی حضور داشته باشیم، بلکه محل کار ما در همان متاورس خواهد بود.

عینک‌های واقعیت مجازی و محیط متاورس نیز پای هم ساخته می‌شوند و در آینده نزدیک این عینک‌ها کاربردهای زیادی در محل کار خواهند داشت. مهم است که روابط اجتماعی افراد تغییر خواهد کرد و تغییر سبک زندگی جوامع را که متأثر از این‌گونه فناوری‌هاست، به‌دنبال خواهد داشت.

این در حالی است که کارشناسان و متخصصان ایرانی برای آشنایی با تازه‌های جهان راهی به‌جز شرکت در نمایشگاه‌های کشورهای دیگر ندارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->